V minulém týdnu jsme publikovali první část „10 tipů, jak posunout byznys“. Tipy jsme rozdělili do dvou dílů, abychom se jim mohli věnovat obšírněji. Zároveň jsme tak schopni nabídnout i dostatek množství na zdroje, kde si danou problematiku můžete prostudovat důkladněji. Čtěte druhou polovinu tipů zde:
6) Zpětně promyslet zvolené technické řešení
Svět e-commerce se po technologické stránce neustále posouvá dále a pro jednotlivce je téměř nemožné orientovat se v novinkách, které mohou být stěžejní pro návratnost investic a především zákazníků. To mimo jiné můžete pozorovat i sami na sobě. Jak často se vám stane, že jste frustrováni nakupováním na e-shopech, které jsou zkostnatělé, pomalé, proces dokončení objednávky příliš zdlouhavý a rozvržení důležitých funkcí nelogické? Svůj e-shop znáte dobře, ale zkoušeli jste třeba monitorovat chování zákazníků na vašem webu? Pracovat se zákazníky z opuštěných košíků? Nezapomeňte na žádné důležité ukazatele skutečnosti, že zákazníkům se holt s vaším systémem nemusí pracovat dobře a nebudí u nich důvěru.
Zpočátku vám mohlo stačit jednoduché a levné šablonové řešení. Nebo kvůli spoustě dalšího zařizování nebyl dostatek času ani peněz pro e-shopu na míru. Mějte však na paměti, že pokud podnikáte výhradně na internetu, růst e-shopu jako takový je pro vás jediným prostředkem k vydělávání peněz. Je ztrátový i přesto, že v předchozích bodech máte jasno? Pak je nejvyšší čas na domluvení konzultace s profesionály, kteří s vámi mohou nezávazně probrat, jaké jsou možnosti e-shopové platformy na míru. Během několika měsíců se pak můžete přesvědčit, jak posunout byznys díky e-shopu na míru vám a vašim zákazníkům.
7) Mít strategii, jak posunout byznys
Existují samozřejmě i lidé, kteří mají shůry dáno a daří se jim téměř vše, do čeho se pustí. Za úspěchem většiny smrtelníků však stojí tvrdá dřina, trpělivost a postupný posun po předem vytyčených cílech. Samotná analýza a zpracování strategie je pro růst e-shopu navíc nesmírně důležitá. Pokud u nás řešíme kompletní stavbu nového shopu na míru a klient přijde s připravenou strategií, práce je i pro nás o mnoho snažší díky vzájemnému porozumění jeho cílům i zákazníkům.
Chtěli byste umět lépe strategicky plánovat, ale nemáte k dispozici pořádné nástroje? Určitě doporučujeme podívat na Strategyzer. Na odkazu zdarma získáte 2 osvědčené jednoduché tabulky, se kterými můžete začít pracovat: „Business model canvas“ a „Value proposition canvas“. První je dobrý pro nastavení nebo inovaci obchodního modelu podnikání. Druhý pak slouží pro lepší poznání vaší cílové a především ujasní KDO a PROČ je vaším zákazníkem. Tyto nástroje pomohly úspěšně rozjet e-shopy několika našim klientům.
8) Vzdělávat se a držet krok s trendy
Tento bod je důležitý takřka v každém oboru. Tím spíše v tak dynamickém, jakým nepochybně e-commerce je. Rozhodně se vyplatí sledovat nové služby, produkty a aplikace, které zjednodušují procesy a pomohou růst. Jen tak se budete moci 100% soustředit na to, v čem jste nejlepší vy sami – na vaše podnikání. Vyplatí se i čas od času navštívit nějaký e-commerce veletrh nebo konferenci, například:
- Reshoper
- Czech Online Expo (dříve E-shop Summit & Expo)
- Ecommerce forum
- MKT festival
Tam se můžete osobně seznámit se zástupci společností, které poskytují služby pro vaše podnikání. Možností, jak posunout byznys v e-commerce je dnes opravdu dost. Existují firmy, které se plně specializují na zprostředkování nejrůznějších služeb, které odpradávna patří spíše k těm méně příjemným činnostem v podnikání. Napojit a zcela zautomatizovat tak můžete různorodé oblasti.
Třeba problematika účetnictví již není jen o výběru vhodného systému (na odkazu naleznete zdrojová data z bakalářské práce „Hodnocení účetních programů v účetní praxi“ od Aleny Kulleové, 2016). Partnerství můžete navázat se společnostmi, které se po propojení s vaším e-shopem kompletně postarají o vedení účetnictví a jeho automatizaci. Podobně lze zajistit i zákaznickou podporu nebo skladování a expedici. Samozřejmostí by mělo být kvalitní napojení na dodavatelské feedy.
Zajímavým způsobem elektronického podnikání je obchodní model dropshipping. V tomto modelu zákazník objednává z vašeho e-shopu, vy však neřešíte skladování, ani expedici – tu zprostředkuje přímo dodavatel / výrobce. Vyděláváte tak prostřednictvím marže od zprostředkovatele. Určitě je dobré o tomto systému vědět. Nutné je však dobře zvážit, zda se vám může vyplatit, či nikoliv!
9) Monitorovat konkurenci
Vedení žádného úspěšného projektu nemůže usínat na vavřínech, a to zvlášť v době, kdy má každý zájem o vylepšování svého systému a služeb pro navyšování zisků. Neprodáváte-li skutečně unikátní produkt (což je v dnešní době spíše výjimkou), musíte počítat s konkurencí. Pokud jste si ještě včera mohli myslet, že zrovna tato firma vás přeci nemůže ohrozit a dnes přišla s inovací, která se negativně začala projevovat na vašich tržbách, pak zkuste přijít na to „proč a jak“ to udělat ještě lépe a přinejmenším tak získat své zákazníky zpět, ideálně se soustředit na další růst e-shopu. Zde si můžete přečíst více o typech konkurence.
Firma CVB, která se zabývá klimatizacemi a vzduchotechnikou, byla původně velkoobchodní a zakázkovou společností. Nyní je zářným příkladem, jak posunout byznys a úspěšně vstoupit do světa e-commerce. Z ventilátorů se nám společnými silami podařilo udělat sexy brand (celý příběh si můžete přečíst zde):
10) Plánovat, analyzovat a počítat s tím, že plány ne vždycky vyjdou
Mít vlastní podnik je skvělé. Pojí se s tím ale také poměrně velké riziko, že celá věc nevyjde. Komplikace můžou nastat kdekoliv a kdykoliv. Přesto je možné riziko poměrně dost snížit, pokud se vytvoří podnikatelský plán. Nejen, že díky němu si uděláte jasno v tom, co, jak, komu a za kolik chcete prodat, ale budete mít také v ruce jedinečný dokument pro případného investora nebo spolupracovníky. Souhrn, co všechno v podnikatelském plánu obsáhnout, například zde.
Zdroje: Novy-web.cz, Lukáš Pítra 2012, Premier System 2016, iPodnikatel 2011, Jobs.cz 2013
O Inspirum Technologies
Jsme vývojová firma se zaměřením na e-commerce. Máme vlastní platformu InspiShop, na které stavíme e-shopy na míru. Zároveň se zabýváme moderními platebními metodami a pomáháme podnikatelům optimalizovat poplatky. Mrkněte na naše reference, případně si přečtěte článek o 5 reálných případech, kdy se vyplatí e-shop na míru.
Webmentions
[…] A pokud vás zajímá, jak posunout dále svůj e-shop určitě si nezapomeňte přečíst článek „10 tipů jak posunout váš byznys„, který jsme rozdělili na 1. část a 2. část. […]
[…] Růst e-shopu: 10 tipů, jak posunout byznys – druhý díl – Inspirum Blog […]