v Rady a tipy

Růst e-shopu: 10 tipů, jak posunout váš byznys (1. část)

V ČR je aktuálně kolem 40 100 e-shopů a stále přibývají další. A Češi jsou v online nákupech zdatní – přes internet jich nakupuje 47 %. Před čtyřmi lety to bylo o třináct procent méně. Vzhledem k průměru EU, který se pohybuje kolem 55 %, se očekává ještě další růst. Provozujete elektronický obchod, ale vše nechodí zcela podle vašich představ a potřebujete zajistit progresivnější růst e-shopu? Připravili jsme pro vás 10 tipů a v tomto díle si můžete projít prvních 5!

I když je založení a provoz e-shopu snažší, než kdysi, je nutné mít na paměti, že rozhodně není bezproblémové. Mnozí podnikatelé, kteří se již do vrhli do světa e-commerce, se záhy setkali s hromadou nástrah a komplikací. A zdaleka nemluvíme jen o právních aspektech. Níže si probereme, co všechno byste měli promyslet a udělat, abyste raketově nastartovali váš elektronický byznys.

1) Mít jasno v právní problematice

Pokud chcete provozovat e-shop, je absolutně nutné zajistit si všechna potřebná oprávnění. S tím vám ochotně pomůže každý živnostenský úřad. Je třeba rozhodnout se, v jakém měřítku chcete podnikání provozovat. Od toho se také bude odvíjet vaše povinnost případného plátce DPH.

Věříme, že tomuto kroku se v současnosti věnoval asi každý – v opačném případě hrozí ze strany státu velké sankce. Nutné je také myslet především na tyto oblasti:

Co se týče právní problematiky, doporučujeme sledovat také Asociaci pro elektronickou komerci. Zde například najdete aktualizované obchodní podmínky pro rok 2018, případně můžete shlédnout videa z akcí asociace.

2) Znát své potenciální zákazníky

Vaše cílové skupiny jsou to nejdůležitější, na čem stojí vaše podnikání. Dokonalý koncept, samotné produkty, případně rekordně nízká cena nezaručí, že váš podnik bude automaticky úspěšný. Pokud to nefunguje podle vašich představ a potřebujete zajistit růst e-shopu, rozhodně analyzujte aktuální situaci na trhu, zjistěte, co trápí zákazníky konkurence. Teprve potom jim nabídněte ideální alternativu, která přijde s řešením jejich problémů.

Analýze trhu pro růst e-shopu se můžete alespoň zpočátku věnovat sami, bez investic do jejího nákladného profesionálního zpracování. Zde najdete přehled nástrojů pro analýzu trhu a dění u konkurence, které vám k tomu mohou posloužit.

Příkladem perfektního porozumění cílové skupině svých zákazníků je třeba pouze rok starý projekt Kolorky. Majitelka e-shopu s originálními plenkami dokonale odhadla příležitost na trhu se sortimentem, který se mohl zdát již leta nasycen. Přišla se stylovými ekologickými dětskými plenkami s vlastním designem a maminkám se zkrátka a dobře trefila do noty. Kolorky.cz od spuštění nového e-shopu v květnu 2018 odbaví již více než tisíc objednávek měsíčně!

3) Rozumět tomu, co prodávám

Pokud se rozhodnete prodávat jakýkoliv druh zboží, snažte se být v dané oblasti vždy maximálně v obraze. Udržujte vztahy se svými výrobci a dodavateli, nebojte se být neustále informovaní ohledně novinek a jejich specifikací. Jedině potom budete schopni co nejlépe poradit svým zákazníkům a nabídnout jim kvalitní podporu. Především se vám díky orientaci v dané oblasti otevře jeden ze základních marketingových pilířů – schopnost tvořit kvalitní obsah. A obsah je král!

Pokud vás příliš zatěžuje administrativa spojená se zbožím od dodavatelů a ztrácíte spoustu času monitorováním skladových zásob a vyplňováním popisků u nového zboží, pak určitě doporučujeme omrknout službu ShopAPI.cz. ShopAPI i spoustu obdobných systémů na dodavatelské feedy jsme navíc schopni v rámci platformy InspiShop plně zautomatizovat, podobně jako u obchodů Značková Pera nebo Rigalli.

4) Vědět, jakou dřinu to obnáší

Rozjet, provozovat a zajistit růst e-shopu není jednoduchou bokovkou. Je potřeba do něj investovat spoustu peněz, času, energie i vlastních sil. Ne všechny projekty se samy od sebe záhy povezou na vlně úspěchu, jako například Kolorky.cz, kterým jsme postavili a plně zautomatizovali e-shop. Kolorky můžeme považovat za modelový projekt podnikatelky, která měla jasno ve všech těchto bodech. Zároveň pevně věřila své vizi a vybrala si správné partnery pro to, aby mohla minimalizovat starosti a plně se soustředit na jádro svého byznysu. Příběh o několikanásobném růstu úspěšného obchodu si můžete přečíst zde.
kolorky.cz
Motivace a víra ve svůj projekt je zcela zásadní pro plnění vašich cílů. Zajímejte se o rozličné příběhy úspěšných podnikatelů a neházejte předčasně flintu do žita. Každý takový příběh bez ohledu na obor spojují nejen radostné, ale i strastné momenty. Ve výsledku je to vždy právě neoblomná víra zakladatelů, která motivuje a posouvá nejenom vás, ale i všechny ostatní, kteří přikládají ruce k dílu vašemu podnikání. Zde se můžete podívat na rady Martina Kasy, zakladatele serveru Pilulka.cz.

5) Mít zajistěné finanční prostředky pro růst e-shopu

Nemá smysl si stavět vzdušné zámky – bez odpovídajícího finančního zázemí nelze začít podnikat ani nadále investovat do projektu ve stavu, aby opravdu zafungoval, a investice se mohly začít vracet. Tím spíše v případech, kdy jsou vaše strategie i typ produktu atypické a je potřeba přemýšlet o technologickém řešení „na míru“. Individuální řešení nikdy nebude tím nejlevnějším, avšak i jeho úspěch se může pohybovat na úplně jiné úrovni.

Inovativní a od počátku chytrá řešení navíc v dlouhodobém horizontu šetří vaše peníze, a to nemálo. Máte-li možnost zvolit komplexní platformu, která navíc může být plně zautomatizovaná, určitě to udělejte. Ušetříte velké množství času a nervů prací s externími kodéry kvůli sebemenším drobnostem.

Co se financí týče, šetřit peníze můžete například i díky chytrému způsobu platebních bran InspiPay. Zavedení této platební možnosti je zcela zdarma pro jakýkoliv e-shop i kamennou provozovnu! Jak systém funguje si můžete přečíst zde.

Inspipay: pomáháme růst e-shopu

Věříme, že pro vás bylo prvních 5 tipů hodnotných a pomohly vám popřemýšlet nad strategií a dalším rozvojem vašeho e-shopu. Pokračování článku a zbylých 5 tipů si můžete přečíst zde.

Zdroje: ČSÚ 2017, Týden.cz 2018, EPRAVO 2018, APEK 2018, eVisions 2018, iPodnikatel 2012, Forbes 2016, Jakpodnikat 2017, Fučík & Partneři 2017, TyInternety.cz 2018.


O Inspirum Technologies

Jsme vývojová firma se zaměřením na e-commerce. Máme vlastní platformu InspiShop, na které stavíme e-shopy na míru. Zároveň se zabýváme moderními platebními metodami a pomáháme podnikatelům optimalizovat poplatky. Mrkněte na naše reference, případně si přečtěte článek o 5 reálných případech, kdy se vyplatí e-shop na míru.

Napište komentář

Komentář

    Webmentions

  1. 10 důvodů, proč potřebujete e-shop na míru - Inspirum Blog

    […] přečíst článek „10 tipů jak posunout váš byznys„, který jsme rozdělili na 1. část a 2. […]

  2. Růst e-shopu: 10 tipů, jak posunout byznys - druhý díl - Inspirum Blog

    […] minulém týdnu jsme publikovali první část „10 tipů, jak posunout byznys“. Tipy jsme rozdělili do dvou dílů, abychom se jim […]