Jak začít podnikat online?

v Novinky

Jak začít prodávat online? 5 kroků, které musíte znát.

Jak začít prodávat online? To je otázka, kterou si dnes klade mnoho lidí, kteří chtějí využít nepopiratelného trendu a síly e-commerce. Lidí, kteří nakupují online, stále přibývá. S tím roste i poptávka, a proto je stále ten správný čas, kdy se do podnikání na internetu pustit.

Však jen mezi lety 2017 a 2018 vzrostly tržby v e-commerce o více než 14 %.
V roce 2018 čítaly celosvětové výnosy z online podnikání 3,63 trilionu dolarů.
Odborníci dokonce tvrdí, že v roce 2021 by celková hodnota měla dosáhnout až 4,9 trilionu dolarů.

E-shopy jsou populární z mnoha důvodů. Zákazníci nemusí opouštět své domovy, čekat v obchodech než na ně přijde řada a mají možnost nakupovat 24 hodin, 7 dní v týdnu.

Stejně jako pro nakupující jsou e-shopy skvělé i pro jejich vlastníky. Bariéra pro vstup na trh je nízká a téměř okamžitě se otevře globální trh, kde můžete instantně prodávat své produkty.

Cítíte se, že jste přesvědčeni začít podnikat? Pak následujte níže popsané kroky jak nastartovat váš online business.

1. Jaký obchodní model vám bude vyhovovat?

Než se pustíte do výběru produktu, který chcete nabízet, je dobré si rozmyslet, jaký obchodní model vám bude vyhovovat nejvíce.

Nejčastější typy obchodních modelů v rámci e-commerce:

A.Prodej vlastních produktů

B. Přeprodej produktů ostatních prodejců

C. Dropshipping: Nemusíte řešit dopravní logistiku

(pokud chcete prodávat v rámci B2B, bude vás zajímat článek B2B e-shop: Jak zvýšit obrat společnosti)

A. Prodávat vlastní výrobky online

Je to jednoduché. Celý dodavatelský řetězec máte pod kontrolou. Výrobu, design, formu zpracování, balení, skladování, dopravu atd. Výhoda je jednoznačná.

Žádný prostředník se nepodílí na cestě produktu k zákazníkovi. To vám dává větší prostor pro cenotvorbu a zároveň kompetitivní výhodu.

Nevýhody jsou přesným opakem. Máte více starostí a je složitější všechny potřebné aktivity zvládnout hned od začátku podle představ. Pokud nemáte s podnikáním zkušenosti, tento obchodní model pro vás bude opravdovou výzvou.

Dodavatelský řetězec pod kontrolou by Inspishop

Jestli se přesto hodláte vrhnout do této formy podnikání, nebojte se outsourcovat. Dnes existují služby prakticky na cokoli.

Nebaví vás řešit reklamace a vrácení zboží? Je tu Retino. Nevyznáte se v oblasti expedice zboží? Bum, Balíkobot. Chcete funkce e-shopu na míru, ale nevyznáte se v technologiích? Kontaktujete Inspishop.

Jen chci říct, že je občas efektivnější nechat pro vás pracovat profesionály, kteří se zaměřují na jednu konkrétní věc a tu zvládají dokonale. A vám to dá prostor dělat to, co vás baví, čemu rozumíte a proč jste do podnikání vůbec šli.

B. Přeprodej produktů ostatních prodejců

Pokud mohu mluvit za sebe, jde o krok, který má nejméně výhod a stále vyžaduje poměrně dost práce. Doporučuji ho ve chvíli, kdy jste schopni využít cenové arbitráže.

Cenová arbitráž: je ve finančnictví způsob obchodu, který využívá odlišných cen na různých trzích.

Obchodník nákupem identického zboží na jednom trhu a jeho prodejem na jiném trhu za různé ceny dosahuje bezrizikového zisku

  • Wikipedia

Pokud na vašem trhu je běžná cena produktu řekněme 250 korun a vy jste ho schopni nakoupit například v Číně za 24 korun, pak můžete stejný produkt nabídnout za 150 korun.

To vám poskytne velkou cenovou výhodu a prostor pro větší investici do věcí, které vám pomohou produkt odlišit a prodat.

Řekněme, že máte najednou 100 korun na každém produktu k dobru. Co s tím?

Můžete je investovat do stylových krabic s mašlí a osobním dopisem, můžete nakupujícímu zaplatit poštovné a schovat to do celkové ceny. Nebo se sami zamyslete, co by vám udělalo radost při nákupu.

Dárek k produktu? Proč ne. Díky cenové arbitráži máte prostor.

Pokud takovou možnost ale nemáte, berte v úvahu, že musíte stále řešit skladování, dopravu atd. Jediný rozdíl od prvního modelu je ten, že produkt neprošel výrobou u vás.

C. Dropshipping: Nemusíte řešit dopravní logistiku

Dropshipping je obchodní model, který vám umožní prodat a doručit produkt, který nevlastníte a nemusíte ho skladovat.

Vaši dodavatelé – výrobci a velkoobchodníci produkt vyrobí, uskladní a doručí vašim zákazníkům za vás.

Mnoho lidí začne s dropshippingem, protože vypadá jednoduše (do jisté míry je). Ale má svá vlastní úskalí, jako každý jiný obchodní model.

Výhody dropshippingu

Minimální investice pro start podnikání
Cena se bude pohybovat podle funkcí a robustnosti e-shopu, se kterým začnete podnikat. Jiné náklady vás víceméně nečekají

Nízká nebo žádná investice do zásob
Záleží, jestli budete objednávat produkty k otestování, nebo začnete produkty nabízet, aniž byste je sami vyzkoušeli

Minimální náklady spojené s vyskladněním a doručením zboží
Skladování, skladník, balení, doprava – všechny tyto a další aktivity za vás řeší dodavatel

Možnost testovat a prodávat větší sortiment zboží s nižším rizikem
Nemusíte investovat větší částky do nákupu zboží a volné prostředky můžete využít k objednání testovacích produktů a nestane se vám, že produkty zůstanou na skladě nevyužity

Co je to dropshipping?

Nevýhody dropshippingu

Minimální kontrola spojená s doručováním zboží
Ačkoli neplatíte za vyskladnění a logistiku, zaplatíte za to, že zákazníci budou nespokojeni. Výrobci a velkoobchodníci jsou zavázáni dodat zboží vašim zákazníkům, pokud se cokoli stane, zákazníci si budou stěžovat vám a v případě nespokojenosti u vás již nenakoupí.

Jste závislí na zásobách ostatních prodejců
Ačkoli jste díky dropshippigu schopni nabízet trendové a zcela nové produkty poměrně rychle, jste závislí na zásobách prodejců. Pokud jim dojde zboží na skladě, dojde i vám zboží k prodeji

Méně aktivit, menší kontrola, MENŠÍ PROFIT
Schovaná nevýhoda dropshippingu je neschopnost nakupovat produkty ve velkém se slevou. „Platíte“ více za každý produkt, který prodáte, než když na sklad dostanete mnoho produktů pořízených se slevou

Špatný zákaznický servis/podpora
Pokud váš dodavatel doručí špatný produkt, pokažený nebo pozdě, stížnost půjde za vámi. Nejste schopni rychle řešit problém zákazníka, protože váš dodavatel je prostředníkem v komunikaci a bude záležet i na jeho reakční době a schůdnosti

2. Prozkoumejte svůj trh

Toto je další intuitivní, avšak často opomíjený krok. Mnoho těch, kteří s podnikáním začínají většinou ví, že je důležité poznat svůj trh. Mnohem méně z nich už ví, jak by měl takový průzkum vypadat a jaké body by měl obsahovat.

Průzkum trhu by měl zahrnovat:

Zjistit, kdo je cílová skupina a co očekává – podívat se na podobné produkty v daném sektoru a zjistit, kdo je nakupuje, co o nich zákazníci říkají a proč je kupují.

Zajistit zpětnou vazbu na svůj podnikatelský záměr – tu by měly poskytovat zákazníci z vámi vybraného sektoru. Může to být formou dotazníků či skupinových rozhovorů. Využít ale můžete i fóra, přátele a příbuzné.

Analyzovat konkurenci – sepsat si list svých konkurentů a podrobně sledovat, co dělají, co prodávají, jak se jim daří, co pro ně funguje a nefunguje a především si zodpovědět otázku: „Co dokážu zlepšit a získat tak konkurenční výhodu?“

Analýza trhu před vstupem do e-commerce

Je jednodušší se v začátku vždy zaměřit pouze na malou část daného trhu a rozšiřovat své podnikání s přibývajícími zkušenostmi, kapitálem a zákaznickou základnou.

Příklad: Neprodávejte nože. Prodávejte kuchyňské nože. Ideálně ještě zúžte zaměření. Prodávejte keramické kuchyňské nože specializoavné na krájení hovězího masa.

Staňte se odborníkem v tomto úzkém zaměření. Až budete cítit, že není kam dál růst, můžete se pustit do dalšího komplementárního trhu.

Stejně tak je důležité si uvědomit, čím se budete odlišovat od své konkurence.

Bude to díky flexibilním platebním podmínkám? Pokročilou funkcionalitou vašeho e-shopu, nebo skvěle zvládnout politikou vratek? To už je na vás, ale je důležité si tento bod jasně definovat.

3. Prodávat produkty na vlastní platformě, nebo v rámci „marketplaců“ jako Amazon?

Jedno z prvních velkých rozhodnutí je výběr prodejní platformy. Využívat svůj vlastní web/e-shop, nebo využít existující poskytovatele jako Etsy, Ebay, nebo Amazon.

Jako nováček přicházející do světa e-commerce může znít možnost využití výše zmíněných poskytovatelů skvěle. Přeci jen jsou vstupní náklady nižší a nevyžadují téměř žádnou technologickou znalost.

Tato mince má však i druhou stranu. Taková platforma obklopí vaše produkty i konkurencí a poskytne minimum příležitostí se na trhu odlišit. Není ani třeba zmiňovat, že budete muset platit část ze svého výnosu poskytovateli této služby.

Marketplace nebo vlastní e-shop na vlastní platformě by Inspishop

Navíc využití vlastního webu přináší i menší riziko. Pokud by poskytovatele hostovací platformy postihly finanční či technické potíže, pak by trpěl i prodejce, který službu využívá, tedy vy.

Je tak důležité si dobředu rozmyslet, jak moc to myslíte s podnikáním vážně. Chcete jen otestovat, jestli je o produkt zájem? Jasně. Zkuste ho prodávat přes Amazon.

Chcete kolem prodeje online postavit vaše podnikání a dlouhodobě z něj profitovat? Pak bude třeba zvážit vstupní investici do vlastního e-shopu, který dále nabízí mnoho možností, jak se odlišit a co můžete zákazníkovy nabídnout.

4. E-shop na míru x krabicové řešení

Předpokládejme, že to se svým podnikáním myslíte vážně a rozhodli jste se postavit si vlastní e-shop. Jsme na další křižovatce.

Využít krabicové řešení, nebo e-shop na míru?

Krabicové řešení má opět nižší náklady na jeho pořízení a bude zhotovené v kratším časovém intervalu. Pro start zcela nového podnikání určitě dává smysl. Ale už víme, že vše má dvě strany mince.

Proč se říká krabicové řešení? Představte si krabici, do které dáváte zboží. Krabice se plní a plní až se dostanete k její plné kapacitě. Plná kapacita krabice je metaforou pro moment, kdy se svým podnikáním přerostete to, co vám krabicový e-shop nabízí a potřebujete růst.

e-shop na míru s technologií headless e-commerce

Pak nezbývá nic jiného, než jít za poskytovatelem e-shopů na míru a nechat si jeden, podle svých potřeb a potřeb vašeho podnikání postavit. A věřte, že přechod je vždy složitější, než jen rozšiřování stávající platformy.

Eshop na míru má samozřejmě vyšší pořizovací náklady a nebude spuštěn přes noc. Za to je flexibilní a dokáže se plně přizpůsobit vašemu podnikání.

  • Potřebujete napojit účetní a skladové systémy na váš e-shop?
  • Ruční vyřizování vratek vám plýtvá čas a energii a potřebujete automatizovat celý proces?
  • Chcete rozšířit svou působnost do ciziny a potřebujete mnohojazyčný web?
  • Chcete funkce, které konkurence nemá a vám pomohou prodat víc?

To je pouze zlomek otázek, které v průběhu řízení vašeho e-shopu mohou vyvstat.
Proto je dobré vyhodnotit, jestli se již v počátku nevyplatí vyšší investice, kterou e-shop na míru vyžaduje, a čerpat tak výhody spojené s flexibilitou již od počátku svého podnikání.

5. Dostaň se do povědomí

Můžete mít ten nejlépe vypadající e-shop se všemi funkcionalitami, na které si vzpomenete, ale pokud o vás cílový zákazník neví, vaše podnikání nebude mít dlouhého trvání.

Když přijde na marketing, je důležité znát svou cílovou skupinu jak jsme si již uvedli v bodu číslo 2.

V počátcích zviditelnění vašeho brandu můžete zvážit tyto kroky:

Využijte sílu sociálních médií: Vytvořit účet nic nestojí a příspěvky jsou viditelné globálním publikem. Stejně tak nabízejí mnoho možností jak cíleně nabízet produkty pouze lidem, které si vyprofilujete jako koncové zákazníky.

Zašlete ukázku produktů influencerům: Ti již mají vybudovanou síť uživatelů sociálních sítí a mohou vám pomoci k nim dostat i váš produkt. Pokud si vyberete správného influencera, který má věrnou základnu sledujících, výsledky mohou být fantastické.

SEO: Určitě se vyplatí optimalizovat svou stránku pro vyhledávače a zobrazovat se tak na pozicích, na které se lidé opravdu dívají. A především, tvořte hodnotný obsah (Jak vypadá práce s obsahem v rámci e-shopu v rukou Nobilis Tilia?)

V rámci vyhledávačů je možné využít i PPC (pay – per – click). Zde můžete cílit například na klíčová slova, která vystihují vaše podnikání a lidé je reálně vyhledávají.

Možností je mnoho. Výše uvedené se doporučují jako naprostý základ, který se vyplatí alespoň vyzkoušet.

A co dál?

Nyní znáte základní kroky jak začít podnikat online. Nezbývá než sebrat odvahu a začít dělat první krůčky.

Pokud se vám článek líbil a přemýšlíte nad e-shopem na míru, mohlo by vás hned v začátku zajímat, jakými způsoby se v rámci e-shopů dá zvyšovat obrat. Sepsali jsme pro vás dvoudílný seriál s 15 tipy, jak zvyšovat obrat.


O Inspirum Technologies

Jsme vývojářská firma se zaměřením na e-commerce. Zajistíme vám technologické zázemí, skrze automatizaci ušetříme čas a pokročilé funkce vám pomohou zvýšit obrat a udržet spokojené zákazníky.

Mezi naše klienty patří společnosti jako Nobilis Tilia, Sexshop.cz nebo Koberce Trend.

Naše dceřinná společnost Inspipay vám pomůže optimalizovat poplatky za platby kartou a všechny věci spojené s implementací platební brány na e-shop nebo platebního terminálu na prodejnu. Mrkněte na naše reference, nebo si sjednejte konzultaci zdarma.

Napište komentář

Komentář

  1. Hey! Someone in my Facebook group shared this website with us so
    I came to take a look. I’m definitely enjoying the information. I’m book-marking and
    will be tweeting this to my followers! Superb blog and amazing
    design and style.