Online prodej eshop

v Novinky

5 kroků jak začít prodávat online

Jak začít prodávat online? To je otázka, kterou si dnes klade mnoho lidí, kteří chtějí využít nepopiratelného trendu a síly e-commerce. Lidí, kteří nakupují online, stále přibývá. S tím roste i poptávka, a proto je stále ten správný čas, kdy se do podnikání na internetu pustit.

Však jen mezi lety 2017 a 2018 vzrostly tržby v e-commerce o více než 14 %.
V roce 2018 čítaly celosvětové výnosy z online podnikání 3,63 trilionu dolarů.
Odborníci dokonce tvrdí, že v roce 2021 by celková hodnota měla dosáhnout až 4,9 trilionu dolarů.

E-shopy jsou populární z mnoha důvodů. Zákazníci nemusí opouštět své domovy, čekat v obchodech než na ně přijde řada a mají možnost nakupovat 24 hodin, 7 dní v týdnu.

Stejně jako pro nakupující jsou e-shopy skvělé i pro jejich vlastníky. Bariéra pro vstup na trh je nízká a téměř okamžitě se otevře globální trh, kde můžete instantně prodávat své produkty.

Cítíte se, že jste přesvědčeni začít podnikat? Pak následujte níže popsané kroky jak nastartovat váš online business.

1. Vyberte si produkt, který chcete prodávat

Zní to velmi intuitivně. Než začnu něco prodávat, potřebuji mít co prodávat.

Zde je hned několik cest jak k volbě produktu přistoupit:

  • Prodávat produkty, které jste svépomocí vytvořili
  • Nakupovat produkty vytvořené jinými podnikatelskými subjekty a ty dále prodávat
  • Nebo tzv. dropshipping (nakoupit produkt od prodejce, poskytnout ho na svém e-shopu, ale nechat prodejce aby se staral o skladování a dodávku – má blízko k affiliate programům)

Jedním z nejčastějších řešení je druhý případ, kdy produkty vytvořené jinými prodejci dále inzerujete na svém e-shopu. Je mnoho prodejců, kteří hledají nové distributory, kteří jim pomohou dostat zboží ke koncovému zákazníkovi.

Při výběru většího počtu produktů od různých dodavatelů je dobré mít na paměti konzistenci vaší značky. Položte si tak otázku: „Dává smysl nabízet tyto produkty společně?“

Je dobré si rozmyslet, pro co by měl být daný e-shop známý mezi cílovými zákazníky.

Důležité je zvážit, jestli se vyplatí řešit logistika spojená se skladováním, odesíláním a dopravou a mít větší manévrovací prostor pro nastavování cenové politiku. Nebo se budete starat pouze o online prodej a logistiku necháte na prodejci (dropshipping), kde marže není často tak vysoká.

2. Prozkoumejte svůj trh

Toto je další intuitivní, avšak často opomíjený krok. Mnoho těch, kteří s podnikáním začínají většinou ví, že je důležité poznat svůj trh. Mnohem méně z nich už ví, jak by měl takový průzkum vypadat a jaké body by měl obsahovat.

Průzkum trhu by měl zahrnovat:

  • Zjistit, kdo je cílová skupina a co očekává – podívat se na podobné produkty v daném sektoru a zjistit, kdo je nakupuje, co o nich zákazníci říkají a proč je kupují.
  • Zajistit zpětnou vazbu na svůj podnikatelský záměr – tu by měly poskytovat zákazníci z vámi vybraného sektoru. Může to být formou dotazníků či skupinových rozhovorů.
  • Analyzovat konkurenci – sepsat si list svých konkurentů a podrobně sledovat, co dělají, co prodávají, jak se jim daří, co pro ně funguje a nefunguje a především si zodpovědět otázku: „Co dokážu zlepšit a získat tak konkurenční výhodu?“

Je jednodušší se v začátku vždy zaměřit pouze na malou část daného trhu a rozšiřovat své podnikání s přibývajícími zkušenostmi, kapitálem a zákaznickou základnou.

Stejně tak je důležité si uvědomit, čím se budete odlišovat od své konkurence.

Bude to díky flexibilním platebním podmínkám? Pokročilou funkcionalitou vašeho e-shopu, nebo skvěle zvládnout politikou vratek? To už je na vás, ale je důležité si tento bod jasně definovat.

Prozkoumat trh

3. Hostitelská stránka nebo vlastní?

Jedno z prvních velkých rozhodnutí je výběr prodejní platformy. Využívat svou vlastní web/e-shop, nebo využít existující poskytovatele jako Etsy, Ebay, nebo Amazon.

Jako nováček přicházející do světa e-commerce může znít možnost využití výše zmíněných poskytovatelů skvěle. Přeci jen jsou vstupní náklady nižší a nevyžadují téměř žádnou technologickou znalost.

Tato mince má však i druhou stranu. Taková platforma obklopí vaše produkty i konkurencí a poskytne minimum příležitostí se na trhu odlišit. Není ani třeba zmiňovat, že budete muset platit část ze svého výnosu poskytovateli této služby.

Navíc využití vlastního webu přináší i menší riziko. Pokud by poskytovatele hostovací platformy postihly finanční či technické potíže, pak by trpěl i prodejce, který službu využívá, tedy vy.

4. Základ vašeho e-shopu

Předpokládejme, že to se svým podnikáním myslíte vážně a rozhodli jste se postavit si vlastní e-shop. Přesto i tento krok vám dává možnost volby.

Využít krabicové řešení, nebo e-shop na míru?

Krabicové řešení má opět nižší náklady na jeho pořízení a bude zhotovené v kratším časovém intervalu. Opět je zde ale druhá strana mince.

Pamatujete na druhý bod našeho článku?

Říkali jsme si, že je z počátku ideální zasáhnout pouze úzkou část vybraného sektoru a rozšiřovat své podnikání postupně s přibývajícím kapitálem, klientskou základnou a novým sortimentem.

Na konci jsme si také říkali, jak je důležité se umět odlišit. Ať už skrze funkcionality vašeho e-shopu, skvěle zvládnutý proces vracení zboží, design atd.

Ačkoliv se vám krabicové řešení může v začátcích zdát dostačující, s růstem vašeho online podnikání budou růst i nároky na váš e-shop. Tyto nároky však většinou nejsou poskytovatelé krabicového řešení schopni řešit, neboť jim to rozhraní nedovoluje.

V tu chvíli si lidé často uvědomí, že jediným řešením je e-shop na míru. Ten má samozřejmě vyšší pořizovací náklady a nebude spuštěn přes noc. Za to je flexibilní a dokáže se plně přizpůsobit vašemu podnikání.

  • Potřebujete napojit účetní a skladové systémy na váš e-shop?
  • Ruční vyřizování vratek vám plýtvá čas a energii a potřebujete automatizovat celý proces?
  • Chcete rozšířit svou působnost do ciziny a potřebujete mnohojazyčný web?

To je pouze zlomek otázek, které v průběhu řízení vašeho e-shopu mohou vyvstat.
Proto je dobré vyhodnotit, jestli se již v počátku nevyplatí vyšší investice, kterou e-shop na míru vyžaduje, a čerpat tak výhody spojené s flexibilitou již od počátku svého podnikání.

Seo Marketing

5. Dostaň se do povědomí

Můžete mít ten nejlépe vypadající e-shop se všemi funkcionalitami, na které si vzpomenete, ale pokud o vás cílový zákazník neví, vaše podnikání nebude mít dlouhého trvání.

Když přijde na marketing, je důležité znát svou cílovou skupinu jak jsme si již uvedli v bodu číslo 2 – tedy, kde se na internetu pohybují a co je dokáže zaujmout.

Z úvodu můžete zvážit tyto kroky:

  • Využijte sílu sociálních médií. Vytvořit účet nic nestojí a příspěvky jsou viditelné globálním publikem. Stejně tak nabízejí mnoho možností jak cíleně nabízet produkty pouze lidem, které si vyprofilujete jako koncové zákazníky.
  • Zašlete ukázku produktů tzv. influencerům. Ti již mají vybudovanou síť uživatelů sociálních sítí a mohou vám pomoci k nim dostat i váš produkt. Pokud si vyberete správného influencera, který má věrnou základnu sledujících, výsledky mohou být fantastické.
  • SEO. Určitě se vyplatí optimalizovat svou stránku pro vyhledávače a zobrazovat se tak na pozicích, na které se lidé opravdu dívají.
  • V rámci vyhledávačů je možné využít i PPC (pay – per – click). Zde můžete cílit například na klíčová slova, která vystihují vaše podnikání a lidé je reálně vyhledávají.

Možností je mnoho. Výše uvedené se doporučují jako naprostý základ, který se vyplatí alespoň vyzkoušet.

A co dál?

Nyní znáte základní kroky jak začít podnikat online. Nezbývá než sebrat odvahu a začít dělat první krůčky.

Pokud se vám článek líbil a přemýšlíte nad e-shopem na míru, určitě si přečtěte náš článek 5 případů, kdy se vyplatí e-shop na míru. Ten vám poskytne další užitečné informace a usnadní rozhodování.


Jsme vývojová firma se zaměřením na e-commerce. Máme vlastní platformu InspiShop, na které stavíme e-shopy na míru. Zároveň se zabýváme moderními platebními metodami a pomáháme podnikatelům optimalizovat poplatky. Mrkněte na naše reference, nebo si sjednejte konzultaci zdarma.

Napište komentář

Komentář

  1. Hey! Someone in my Facebook group shared this website with us so
    I came to take a look. I’m definitely enjoying the information. I’m book-marking and
    will be tweeting this to my followers! Superb blog and amazing
    design and style.