v Novinky

Vánoce 2018 na českých e-shopech: zase jsme utratili miliardy za dárky

Vánoce jsou za námi, ale byly jiné než před deseti lety. Alespoň co se nakupování týče. Strategie nakupování dárků se za posledních pár let rapidně změnila a nyní se již většina Čechů uchyluje k nákupu dárků na internetových e-shopech. V letošním výzkumu APEK 86 % lidí odpovědělo, že mají v plánu nakoupit své dárky právě online. Podíváme se také na to, jak pomáhá našim klientům e-shop na míru.

Co říkají další statistiky?

Doba, kdy je vše dostupné online, zasáhla celý svět a dnes se všichni můžeme těšit z jejích výhod. Právě nákupy na internetových e-shopech si osvojuje každý rok čím dál více lidí. Vrchol těchto nákupů spadá především do vánočního období, kdy se podle výzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) rozhoduje pro nákup na internetu 86 % dotázaných lidí. Podle Jana Vetyšky, ředitele APEK, toto číslo od minulého roku ještě o 4 % vzrostlo. Rapidnější rozdíl můžeme vidět v roce 2014, kdy podíl lidí, kteří se uchylují k nákupu na e-shopech byl pouze 76 % lidí.

Proč e-shopy?

Není divu, že popularita e-shopů roste. Spotřebitelé si chválí především pohodlí, kdy se mohou vyhnout davovému šílenství v obchodních domech stejně jako stání v dlouhých frontách. Ušetří se nejen čas, ale často i peníze. Produkty na e-shopech jsou zpravidla levnější a mnoho firem nabízí například dodání zdarma, na které spotřebitelé reagují velmi pozitivně.

Jaké jsou obraty e-shopů?

Přestože je zájem o nákup na e-shopech během celého roku, vrcholným obdobím je konec podzimu a prosinec. Na českých e-shopech byl nápor právě třetí týden v listopadu 2018, kdy obrat činil něco přes 4 miliardy korun. Zásadním však byl 10.12.2018, kdy přesáhl 1 miliardu. Samotná Alza.cz překročila během deseti předvánočních dnů 2 miliardy.

I my v Inspirum Technologies jsme zaznamenali výrazný nárůst obratu našich klientů na platformě InspiShop pro e-shop na míru. Během listopadu a první půlky prosince jsme mohli zaregistrovat prodej našich klientů v průměru o 86 % vyšší oproti zbytku roku.

Jak si logistické společnosti poradí s vánočním náporem?

Vzhledem k vysokým obratům jsou firmy nucené inovovat v rámci způsobu doručování a odběru. Jakákoliv volná plocha nesmí přijít nazmar, a proto doručovací společnosti hledají i extrémní varianty. Využívají se například zastaralé továrny, garáže či volná parkoviště, kde by mohl fungovat sklad zásilek. V USA dokonce využívají volné plochy, kam umisťují své stany se zásilkami. Ty si poté vyzvedávají kurýři, kteří je rozváží.

Co se týče České republiky situace s doručováním není tak extrémní, nicméně dá zabrat nejen přepravcům, ale i výdejním místům. Podíl lidí, co volí osobní odběr versus ti, co si nechají doručit zboží přímo domů, je velmi těsný. Podle APEK preferují lidé o něco více doručení domů. Na druhou stranu zájem o osobní odběr roste, kdy se oceňuje především časová flexibilita vyzvednutí zásilky.

Mimo Českou poštu, DPP nebo PPL se také používá například služba Balíkobot, kterou za nás můžeme doporučit. Jedná se o službu, která zjednoduší vyřízení veškerých objednávek, díky možnosti sloučení všech dopravců do jednoho a postarání se o komunikaci s dopravci. Je to způsob, jak ušetřit mnoho času, a to nejen během tohoto vánočního období.

Internetové e-shopy stále nabírají na popularitě a mnoho Čechů vidí nákup na e-shopu jako vyhovující a jednoduché řešení. Návštěvnost těchto online obchodů vrcholí právě v tomto vánočním čase, kdy logistické společnosti musí najít efektivnější řešení, jak si poradit s uskladněním a doručením zásilek. Do budoucna se očekává ještě vyšší zatížení internetových e-shopů.

Zdroje: CzechCrunch, APEK [1], [2], iHned.cz [1], [2]


O Inspirum Technologies

Jsme vývojová firma se zaměřením na e-commerce. Máme vlastní platformu InspiShop, na které stavíme e-shopy na míru. Zároveň se zabýváme moderními platebními metodami a pomáháme podnikatelům optimalizovat poplatky. Mrkněte na naše reference, případně si přečtěte článek o 5 případech, kdy se vyplatí e-shop na míru.

Napište komentář

Komentář