O Kolorkách jste už možná slyšeli. Jde o ryze českou firmu, která se rozhodla narušit „nudný“ trh s dětskými plenami a vdechnout jim život.
Nedávno slavily Kolorky 2 roky, ale rozhodně se nedá říct, že by byly ještě v plenkách. Kolorky už stihly expandovat na polský trh a se svými barevnými plenami, které jsou mimo jiné i šetrné k životnímu prostředí, tak pomalu dobývají evropský trh.
Ale o plenkách se dnes bavit nebudeme. U Kolorek však zůstaneme a vysvětlíme si jejich propracovaný a automatizovaný proces vrácení zboží v rámci platformy InspiShop.
Manuální řešení vratek noční můrou
Kdykoliv prodáváte zboží se setkáte s jeho vrácením. Ať už jsou důvody všelijaké, vždy je důležité se umět s procesem vrácení zboží vypořádat. Při větším objemu objednávek a následných vratek se takový proces může stát vaší noční můrou.
V tu chvíli si majitelé e-shopů uvědomují, že automatizace vrácení zboží je jedinou cestou, jak se vyhnout bílému sanitnímu vozu a začínají hledat řešení.
Proč je NEautomatizované vrácení zboží problém?
Vrácení zboží je pro manažery e-shopů velmi složitá a zdlouhavá procedura. Proč? Protože jde proti směru klasického vyřizování nových objednávek.
Dlouho trvá zejména zjistit, které zboží a kolik chce zákazník vrátit a vytvořit částečný dobropis. Operátor většinou musí nejdříve najít danou objednávku a následně si poznamenat počty a typy vráceného zboží.
V rámci vytvoření částečného dobropisu je třeba:
- Přepsat doručovací a fakturační údaje zákazníka z objednávky
- Přepsat konkrétní zboží, kódy zboží a cena
- V případě, že faktury generuje e-shop, jsou také ručně vytvořené dobropisy většinou vizuálně jiné
- A nakonec jej manuálně odeslat zákazníkovi
Celý proces vyžaduje mnoho času a současně je velmi náchylný na chyby při přepisování.
Jak to dělají Kolorky?
Kolorky využívají sadu funkcí, která umožňuje přímo zákazníkům e-shopu na základě objednávky vyplnit formulář pro vrácení nebo výměnu zboží.
Postup je následovný:
- Zákazník si zvolí číslo objednávky nebo e-mail (pokud je zákazník registrovaný a přihlášený, tak je vyplněno automaticky)
- Zvolí si důvod vrácení
- Zvolí konkrétní produkty z objednávky, které chce zákazník vrátit nebo vyměnit, stejně jako počet balíků, které zasílá zpět
- Dále se zákazníkovi zobrazí informace o dopravě a jak má zboží zaslat zpět
- Nakonec jen odešle žádost
Zákazník si při výměně vybírá z dalších variant produktu (např. jiná velikost nebo vzor) s tím, že konečná cena může přesáhnout zaplacenou sumu.
Manažer e-shopu má následně možnost v InspiShop administraci:
- Filtrovat objednávky ve stavu „žádost o vratku“
- Zobrazit, co konkrétně chce zákazník z objednávky vrátit nebo vyměnit
- Po schválení vratky automaticky vytvářet částečné dobropisy pro účetnictví
Po schválení žádosti vrácení dostává zákazník automaticky e-mail s částečným dobropisem z účetního systému UOL. V případě výměny dostává zákazník také potvrzující e-mail o nové objednávce (faktura je označená již jako zaplacená).
Výměna zboží je stejná jako vrácení, pouze automaticky vytváří po schválení novou objednávku na základě zvoleného zboží (číslo související objednávky je v poznámce).
Co říkají statistiky?
Věděli jste, že až 30 % všech produktů pořízených online jsou vráceny prodejci?
Velmi důležitá jsou čísla kombinující vracení zboží a retenci zákazníků. Na základě průzkumu společnosti Invesp bylo zjištěno, že 92 % online nakupujících nakoupí opakovaně v případě, že proces vrácení zboží je jednoduchý a intuitivní. 79 % respondentů pak uvádí, že vrácení zboží by mělo být zcela bezplatné.
Zajímají vás další statistiky vrácení zboží, které vám pomohou v rozletu vašeho e-shopu? Pak si přečtěte článek náš článek „statistiky vrácení zboží„.
Sečteno podtrženo
Pokud to se svým podnikáním myslíte važně a objem objednávek se pohybuje i v nižších desítkách položek je zcela nezbytné proces vrácení zboží automatizovat. Pokud vezmeme v potaz výše zmíněné statistiky, je naprosto zásadní, aby vaše podmínky vrácení zboží byly co nejjasnější a vyžadovaly co nejmenší aktivitu ze strany zákazníka.
Pokud si nevíte rady a potřebujete pomoci s procesem automatizace vrácení zboží, ale i dalšími aspekty vašeho e-shopu, neváhejte nás kontaktovat na našich stránkách InspiShop.cz a sjednejte si nezávaznou schůzku s našim týmem.
O Inspirum Technologies
Jsme vývojářská firma se zaměřením na e-commerce. Máme vlastní platformu InspiShop, na které stavíme e-shopy na míru. Zároveň se zabýváme moderními platebními metodami a pomáháme podnikatelům optimalizovat poplatky. Mrkněte na naše reference, a určitě si přečtěte článek o 5 případech, kdy se vyplatí e-shop na míru.