E-commerce trh v České republice měl v roce 2018 hodnotu 135 miliard korun. I díky pandemii v roce 2020 překročily obraty českých e-shopů magickou hranici a dosáhly 217 miliard korun.
To je 3x více, než v roce 2014. Minulý rok nakoupilo online dokonce 90 % českých spotřebitelů.
Odborníci na e-commerce uvádí, že rostoucí obliba a míra zapojení do e-commerce v České republice je zapříčiněna zvyšující se důvěrou v online nakupování, především pak díky online bezpečnosti, ale i díky stále rostoucímu počtu e-shopů a samozřejmě okolnostem s Covidem – 19.
Logickým vyústěním je tak expanze e-shopu do zahraničí.
Čeští prodejci stále více zvažují expanzi svého online obchodu
Je to logické. Na českém trhu máme již více než 43 000 e-shopů (meziroční nárůst byl 8000 nových e-shopů), kteří si v mnoha sektorech konkurují a „český rybníček“ je pro ně již malý. V rámci České republiky máme dokonce největší počet e-shopů na jednoho obyvatele v Evropě.
Mnoho hráčů českého e-commerce tak vyhledává příležitosti v zemích jako Maďarsko nebo na území bývalé Jugoslávie.
Podle studie konzultační společnosti Acomware zvýší v letošním roce investice do expanze na zahraniční trhy 14 procent domácích e-shopů. Pro osm procent z nich představuje tato strategie hlavní způsob dalšího růstu.
„Český trh je vysoce konkurenční a další posun v něm je pro mnohé hráče finančně náročnější než rozšíření aktivit do zahraničí. Pro tyto kroky je ale potřeba řádně připravit firemní procesy,“ dodal Ondřej Klega, vedoucí marketingového oddělení společnosti Acomware
Podle Jana Vohryzka, managera společnosti Google pro export a development, patří Česká Republika v rámci e-commerce mezi vůbec nejvyspělejší země na světě.
„Je to způsobené obrovskou konkurencí, která na českém trhu panuje. Expanze nabízí obrovské příležitosti pro české e-shopy“
Mluvčí webu 150sec předpokládá, že čím dál více prodejců z českého e-commerce bude expandovat do zahraničí:
„Trh online prodeje v České republice bude nadále růst a prodejci budou díky velké konkurenci nuceni inovovat, aby přilákali a zaujali co nejvíce zákazníků. Velká koncentrace e-shopů také naznačuje, že se jednotlivý prodejci budou čím dál více soustředit na spokojenost nakupujících, což je věc, na kterou se země s daleko nižší konkurencí v rámci online prodeje tolik nezaměřují. Tyto snahy se tak stanou jejich největší devízou při expanzi do ciziny.“
Výhody, které plynou z vysoce konkurenčního trhu nemusí úspěšnou expanzi zaručovat. S procesem expanze je spojena celá řada potenciálních překážek, ke kterým se musí důkladně přihlížet.
Nejčastější chyby, kterým je třeba se vyhnout v rámci expanze do zahraničí
1. Nedostatečná analýza cílového trhu
Jednoznačně se nevyplatí podcenit analýzu trhu, na který plánujete vstoupit.
Skvělé je sledovat meziroční procentuální růst trhů, které připadají v úvahu. Podle tohoto kritéria by pak připadalo v úvahu Maďarsko, Ukrajina, Turecko, Belgie či Rumunsko.
Shannon Roddy, specialista z Market Seller Courses spolupracující s menšími společnostmi se soustředí na rozšíření podnikání za hranice stávajícího trhu.
V rámci analýzy doporučuje ohodnotit daný trh skrze SEO techniky a práci s klíčovými slovy, na jejichž základě je možné vyhodnotit konkurenci v daném sektoru.
„Pro každý trh na který hodláte expandovat je důležité vzít v potaz hned několik věcí. Jedna z nich je poptávka. Ta vyžaduje určitý SEO průzkum klíčových slov. Protože produkt, který je oblíbený v USA, nemusí být oblíbený v Německu,“ dodává Roddy.
2. Nedostatečná lokalizace e-shopu
Pro správnou lokalizaci je potřeba sepsat celý list kroků a postupně odškrtávat. Státy a trhy se od sebe liší i tam, kde bychom to mohli opomenout.
Příkladem může být jiný formát PSČ a telefonního čísla. Stejně tak pořadí jména a příjmení, formát adresy nebo opomenutí časových zón.
Podobně špatně uveřejněné údaje vás mohou stát zákazníky, kteří nebyli schopni se k vám dostat.
3. Bankovní instituce a práce s kurzem
Další častou chybou na seznamu je využití českého bankovního účtu. Ten může mít matoucí údaje pro nakupující z ciziny. Další úskalím je zde narušení cashflow, neboť transakce mohou trvat delší dobu a s každou špatně procesovanou transakcí bude náročnější se vypořádat.
I špatná práce s kurzem může zapříčinit neúspěch expanze. Je důležité sledovat kurzy měn a pružně na ně reagovat. Skvělé je se zajistit proti náhlým a nežádaným kurzovním změnám (ať už přirozeně, nebo skrze forwardy).
Nedílnou součástí takového podnikání je si sjednat výhodné konverzní kurzy, případně využít služeb jako Transferwise. Transferwise je P2P směnárna, která zajišťuje jeden z nejlevnějších převodů peněz ze zahraničí do ČR či z České republiky do zahraničí.
Službu Transwise skvěle popisuje článek na webu chytryprevod.cz
4. Podcenění daňové problematiky trhu
Kdykoliv přejdeme hranice některého státu, téměř vždy se můžeme setkat s rozdílně nastavenou daňovou politikou. Je třeba si důkladně projít daňovou soustavu daného státu. Ideálním případem je zaměstnání specialisty, který se problematice věnuje. Dokáže tak využít daňové úlevy a prezentovat všechny daňové povinnosti, které jsou s podnikáním v dané zemi spojené.
Nejde však pouze o daňovou soustavu, ale celou obchodní legislativu.
5. Absence rodilých mluvčí
Můžeme se setkat s názorem, že pro úspěšnou expanzi je třeba mít skvěle přeloženou webovou stránku, vlastně celou online prezentaci. Je to však dostačující?
Každý produkt vyžaduje rozdílnou míru informovanosti a specifikace a občas i sebelepší popis nemusí znamenat plné pochopení ze strany zákazníků. Ten by měl mít možnost se obrátit na zákaznickou podporu v jazyce daného trhu. V opačném případě tak můžete přicházet o zákazníky.
Sečteno a podtrženo
Pokud máte e-shop a hodláte expandovat do zahraničí, je skvělé vyhledat pomoc od jiných společností, které vám celý proces dokáží usnadnit a zefektivnit.
Skvělým řešením pro vás může být právě naše platforma Inspishop, e-shop na míru, který umožňuje plnou lokalizaci na zahraniční trh. To vše na vaší vlastní doméně, s čímž okamžitě rozšíříte svou nabídku do světa. Vy se můžete soutředit na to, co umíte nejlépe, bez nutnosti rozšiřovat team či investovat miliony do expanze.
A pro ty, kteří chtějí spustit svůj e-shop v cizině ještě tento měsíc? I pro vás máme odpověď. Součástí našeho portfolia služeb je platforma inspibox.
Naše služba InspiBox se chytře napojí na váš stávající eshop. Bez nutnosti změny e-shopu nebo práce programátorů můžete již za 3 týdny prodávat zákazníkům v po celé Evropě.
A jak dodává Shannon Roddy: „Příležitosti v rámci expanze jsou obrovské a pokud je nevyužijete, někdo jiný ano.“
Pokud neplánujete expanzi (a i pokud ji plánujete), vždy si budete klást tuto otázku: „Jak mohu zvýšit obrat svého e-shopu“ ? My jsme se zamysleli také a na základě dlouhodobých zkušeností jsme pro vás připravili dvoudílný seriál s 15 + 1 tipem, jak toho docílit. Zvyšování obratu e-shopu: část první a následně Zvyšování obratu e-shopu: část druhá.
Nakonec by vás mohlo zajímat, jak ušetřit na poplatcích za platby kartou, což je velmi úzce spjato se zvyšováním obratu. Přečtěte si: Poplatky za platby kartou aneb komu platí obchodníci?
Jsme vývojářská firma se zaměřením na e-commerce. Máme vlastní platformu InspiShop, na které stavíme e-shopy na míru. V rámci platformy InspiShop se věnujeme i expanzi do zahraničí. Zároveň se zabýváme moderními platebními metodami a pomáháme podnikatelům optimalizovat poplatky. Mrkněte na naše reference, nebo si sjednejte konzultaci zdarma.
Webmentions
[…] využít např. pro expanzi do dalších zemí nebo […]