EET až v roce 2022? Připravte se na všechny možnosti
Ačkoliv je EET (elektronická evidence tržeb) v České republice již od roku 2016, v očích podnikatelské veřejnosti stále panuje jistá neinformovanost. Proto jsme se rozhodli celou problematiku osvětlit.
Dozvíte se o fungování EET a jejich výjimkách, o odkladu do roku 2022, jaké jsou způsoby její evidence a další zajímavosti. Navíc zjistíte, zda li se evidenci můžete vyhnout a jak.
Odklad EET do konce roku 2022
Prezident Miloš Zeman odklad již podepsal a veřejnost o tom informoval mluvčí hradu Jiří Ovčáček. Podle Aleny Schillerové je důvodem odlehčení složité situace v rámci pandemie.
Mnoho expertů dokonce mluví o jeho konci. Ačkoli bychom tomu rádi věřili, nemůžeme se na podobné předpovědi spoléhat a připraveni bychom měli být na cokoli.
Není vyloučeno, že jakmile hrozba pandemie pomine, vše se změní. Upřímně, nikdo by se nemohl divit, když se u nás mění zákony ze dne na den.
Co teď? Mám pokračovat v evidenci? Mám se připravit na rok 2022?
Evidovat nemusíte – pokud evidujete a nijak vás to neomezuje, klidně pokračujte. Většina systémů umožňuje pouze vypnout funkci v rámci platebního terminálu či pokladního systému.
S EET končím, stejně ho zruší – ano, možné je, že se EET nikdy nevrátí. Stejně tak je ale možné, že přijde během roku 2021 nové rozhodnutí o znovu aktivaci povinnosti evidovat.
Ať tak či onak, neuškodí být připraven na všechny možnosti. Protože řešit nenadálé změny je vždy časově a finančně náročnější, než na ně být připraven dopředu.
Co tím myslím? Pokud řešíte pořízení hardwaru či softwaru pro svou provozovnu, vemte v potaz i podporu elektronické evidence tržeb. Ať už jde o pokladní systém nebo platební terminál.
Komplexním řešením je tzv. All-in-one zařízení, které v jednom hardwaru spojuje pokladní systém, platební terminál, tiskárnu a mimojiné i EET.
Pokud vás zajímá, jak můžete zrychlit a zefektivnit procesy na prodejně, koukněte na článek, kde se All-in-one řešení věnujeme.
Jaké jsou způsoby evidence?
Dnes máte hned několik možností, jak správně evidovat. Každému bude vyhovovat jiný způsob evidence, ať už podle velikosti podnikání, odvětví nebo umístění. Proto se podíváme na všechny z nich a projdeme si jednotlivá specifika.
1. EET Pokladna
Pokud žádný pokladní systém nevyužíváte, je to z našeho výběru nejnákladnější řešení jak elektronickou tržbu evidovat. Pokud však dokážete využít všechny jeho funkce (skladové zásoby, propojení s kuchyní atd.), jde o skvělého pomocníka.
Pokud o pokladním systému uvažujete, pak byste se měli rozhodovat podle segmentu, ve kterém působíte, a také na základě vašich očekávání. Hynek Pášma, obchodní ředitel ze společnosti Smart software vyvíjející pokladní systém Markeeta, říká:
„Systém by podnikatelům měl umožňovat další růst a neměl by být jen pokrytím zákonné povinnosti. Co se týče funkcí, tak doporučuje všímat si především zajištění podpory a aktualizací.“
Jen od zavedení EET se měnily parametry pokladen několikrát – např. změna kořenového certifikátu, změna výpočtu DPH, změna DIČ na účtence apod., dodává.
Mezi uživatelsky nejpřívětivější pokladní systémy patří Dotykačka, Storyous nebo MarkEETa.
2. Platební terminál
Pokud již používáte platební terminál, je možné, že podporuje funkci EET. Aktivace této služby a její používání bývá zpoplatněno a měsíční poplatek se pohybuje okolo 100 Kč. Vždy však záleží na poskytovateli a proto doporučujeme si přečíst náš aktualizovaný článek Velké srovnání poskytovatelů platebních terminálů – 2020, kde se dozvíte více informací o každém poskytovateli a jak k EET přistupuje.
Obsluha platebních terminálů je intuitivní a velmi jednoduchá, což snižuje riziko lidské chyby a šetří čas.
3. Webová/mobilní aplikace
Využití webové nebo mobilní aplikace je to nejúspornější řešení z našeho výběru. Není nutné vlastnit nic víc, než počítač, tablet nebo telefon. Do svého zařízení si stáhneme aplikaci (nebo využijeme webovou) a můžeme evidovat.
Aplikace jsou k dostání zdarma nebo placené. V rámci placené služby můžete zakoupit licenci jednorázově, nebo platit měsíčně za její využívání. Výhodou měsíčního poplatku může být větší motivace poskytovatele pružně reagovat na změny v legislativě a průběžně inovovat svou službu.
Za zmínku stojí aplikace jako EET Plus, Fiket nebo Malá pokladna.
Koho se evidence týká a koho ne?
Pokud vám vaši zákazníci a klienti platí v hotovosti, stravenkami, poukazy, šeky nebo směnkami, je evidence elektronických tržeb zákonem vyžadována (pokud nespadáte mezi výjimky viz níže).
Do EET se nemusí zapojit ti podnikatelé, kterým zákazníci platí v následujícími způsoby: kartami, převodem na účet nebo inkasem.
Výjimky z EET (bez ohledu na způsob přijímání plateb)
- provozovatelé veřejných toalet
- provozovatelé sociálních služeb
- prodejci sladkovodních ryb v období od 18. – 24.12.
- nevidomí a hluchoslepí podnikatelé, kteří nezaměstnávají pracovníka bez zdravotního postižení
- podnikatelé, kteří prodávají prostřednictvím výdejních automatů
- obce, příspěvkové organizace (typicky školy či nemocnice) a státní instituce
Nižší DPH ve vybraných odvětvích
Se zavedením dalších vln EET bude na vybrané zboží a služby snížena sazba daně z přidané hodnoty DPH na 10 %. Jedná se například o e-knihy, audioknihy nebo točené pivo.
Sleva na dani z příjmu
Podobně jako v předchozích vlnách EET, budou mít podnikatelé, jenž budou nově spadat do režimu EET, možnost si uplatnit jednorázovou slevu na dani z příjmů fyzických osob, a to do výše 5000 Kč.
Jak se evidenci elektronických tržeb zcela vyhnout?
Vyhnout se evidenci je opravdu snadné. Buďte cashless a nepřijímejte hotovost. Je důležité si však položit velmi důležitou otázku: „Je to správný krok právě pro mě?“
Hotovostní management často konzumuje čas. Aktivity jako fyzická inventura peněz, vklady a výběry v bance, rozměňování hotovosti nebo vracení stojí čas a energii. Cashless podnikání vám mimo jiné zjednoduší a zefektivní účetnictví nebo eliminuje možnost ztráty hotovosti, či odcizení.
Pokud jsou vašimi zákazníci nezletilí nebo naopak starší generace, která používá hotovost ve větším měřítku než jiné věkové kategorie, nebude to ta nejmoudřejší cesta. Rozhodnutí je ale vždy pouze na vás.
Sečteno a podtrženo
Nikdo neví co bude, ale vyplatí se být připraveni. Proto je dobré vědět, jestli systémy které používáme umí evidovat, jestli evidují efektivně a splňují další požadavky pro náš business.
V článku jsme se věnovali především samotnému EET. Na základě výběru způsobu evidence však vyvstane několik dalších otázek, které si budete muset zodpovědět. Pomoci vám mohou naše články: Velké srovnání poskytovatelů platebních terminálů nebo Jak vybrat platební terminál, pro vaši provoznu.
Nakonec je to však velmi individuální proces. Každé podnikání se liší a vyžaduje jiné řešení.
Nezávislá konzultace s expertem
O Inspirum Technologies
Jsme vývojářská firma se zaměřením na e-commerce. Máme vlastní platformu InspiShop, na které stavíme e-shopy na míru. V rámci platformy se věnujeme i expanzi do zahraničí.
Skrze náš FinTech startup InspiPay optimalizujeme platební metody a pomáháme podnikatelům minimalizovat transakční poplatky. Mrkněte na naše reference, nebo si sjednejte konzultaci zdarma.
Webmentions
[…] 16.000 přečtení má také „krátkodobý“ článek EET 2020, jeho popularita a hledanost byla nejvyšší leden-březen 2020, následně výrazně […]
[…] Zajímává vás více o EET? Co přinese za změny v roce 2020 a jak se na ně nejlépe připravit? Pak doporučujeme přečíst článek tákající se EET 2020. […]
[…] Pokud řešíte EET v roce 2020 a hledáte efektivní a dostupnou cestu jak evidovat, přečtěte si článek EET 2020: Co nás čeká a jak se nejlépe připravit? […]
[…] EET 2020: Co nás čeká a jak se nejlépe připravit? […]