v Rady a tipy

Platební terminál: jak vybrat ten správný pro vaší provozovnu?

Akceptace platebních karet v maloobchodu je konkurenční výhoda, o které nemůže být debat. Statistiky a rostoucí poměry plateb kartou v různých segmentech hovoří jasně. Zákazníci si zvykli na pohodlné bezhotovostní platby, a to stále častěji i za drobné nákupy. Platební terminál se tak stal důležitou výbavou nejen pokladen velkých řetězců, ale i lokálních obchůdků, stánků na trzích, apod.

Věděli jste například, že nemožnost použití karty odradí 60 % lidí od samotného nákupu v daném obchodě? Zajímavá data ohledně názorů zákazníků na placení kartou si můžete přečíst zde. Co z toho vyplývá? Nemít platební terminál se pomalu rovná nebýt. Rozhodli jsme se proto tento článek věnovat přehledu typů platebních terminálů, mezi kterými mohou obchodníci vybírat. Pro zajímavost se pro začátek podíváme i na historii technologického řešení platby kartou.

První krůčky s odbavováním platebních karet

Vznik a vývoj bezhotovostních platebních metod je téma, které vydá na samostatný článek. Úzce s vývojem a vznikem univerzálních typů karet (první byly korporátní), byla potřeba řešit i jejich ověřování a odbavování na pokladnách.

V 50. letech 20. století byla platba kartou těžkopádný a časově náročný proces. Obchodník musel při platbě nad určitou částku zatelefonovat vydavatelské bance. V té musel zaměstnanec projít registr odcizených karet a platbu schválit. Následně však obchodník ručně přepsal údaje z karty a peníze byly vypláceny na základě těchto “dokladů”.

mechanický imprinterV šedesátých letech přichází významná inovace v podobě mechanického imprinteru. Jeho použitím vznikl jednoduše doklad s otiskem údajů karty. Nicméně pro výplatu peněz musel stále obchodník tyto účtenky shromažďovat a osobně donášet nebo zasílat do banky poštou.

Od této doby jsou mimochodem platební karty embosované (důležité údaje vystupují z povrchu karty). I když embosované nejsou všechny karty, tato forma se u většiny dodnes nezměnila a v našich podmínkách je tento atribut nadbytečný. Mechanické imprintery jsou však stále používány v ubytovacích zařízeních v USA (způsob ručení za škody na majetku hotelu) a také v případě výpadku el. sítě.  

První platební terminál

Zásadní technologický zlom přišel v podobě použití magnetického proužku jako nosiče klientských dat. První POS (point of sale) platební terminál, který uměl s daty z proužku pracovat, uvedla společnost Visa v roce 1979. Tento rok odstartoval vývoj elektronických platebních terminálů i mimo USA a navždy změnil svět bezhotovostních plateb. Na obrázku můžete vidět tehdejší přístroj NETS z roku 1980 společnosti NDC, nyní Global Payments.

platební terminál NETS 1980

Začátkem osmdesátých let byly založeny společnosti jako VeriFone, Hypercom (posléze akvizován VeriFonem) a Ingenico, které záhy přišly se svými terminály. Tyto společnosti, spolu s novějším čínským PAXem, dodnes jasně vedou v počtech dodaných terminálů.

Zajímá vás, jaké konkrétní datové toky probíhají za každou bezhotovostní transakcí? Přečtěte si náš rozbor schématu zde.

Současné typy a funkce terminálů

V dnešní době už jsou standardem přístroje, které podporují pohodlnou bezkontaktní platbu. Ta přišla do ČR v roce 2011 a od té doby se můžeme dokonce pyšnit prvenstvím v Evropě v počtu aktivních bezkontaktních platebních karet. Podnikatelé mohou z dnešní nabídky volit mezi těmito základními typy terminálů:

  • pultové
  • přenosné
  • mPOS
  • chytré

Pultový platební terminál

Takový se většině lidem vybaví jako první. Jedná se o nepřenosný, napevno namontovaný přístroj na pokladnách větších obchodů a supermarketů. Komunikuje přes internetové připojení pobočky nebo přes vlastní SIM kartu.

U takových typů obchodů bývá samozřejmostí jeho propojení s pokladním systémem. Částky se tedy zobrazují automaticky, je eliminována potenciální chybovost při zadávání a obecně pracují svižně a bez problémů díky použití silnějších procesorů.

pultový platební terminál

Vzhledem k nepřenositelnosti přístroje je třeba zvážit, zda je vhodný pro váš podnik. Pokud máte pevnou pokladnu, s pultovým terminálem neprohloupíte. Jsou vybaveny pro všechny možnosti platby – čtečku magnetického proužku, čipu i bezkontaktní platbu. Přijímají většinou téměř všechny typy karet, včetně stravenkových, prepaid karet, apod. Součástí terminálu může být kabelem připojený PIN PAD, do kterého zákazník zadá svůj PIN, je-li potřeba.

Přenosný platební terminál

Základní rozdíl oproti prvnímu typu je jasný – terminál nemá své pevné umístění a lze ho libovolně přenášet v prostorách provozovny i v terénu. Připojení zajišťuje vlastní SIM karta (samostatná jednotka), Wi-fi nebo Bluetooth (varianty s pevnou základnou na pokladně a přenosným modulem).

platební terminál ingenicoPro restaurace, kavárny a podobné provozovny je přenosné řešení ideální hlavně z toho důvodu, že zákazníci mohou platit kartou ještě před opuštěním svých stolů. Odpadá nutnost nekomfortního postávání ve frontách na stacionární terminál. Na využití v pohostinství myslí i výrobci, přenosná zařízení mívají zabudovanou tiskárnu účtenek, či umožňují zadávání spropitného

Narovinu – přístroje, umožňující platbu kartou, nejsou kdovíjak vzhledné. Nikdy vám nikdo neřekne, jak zajímavý terminál si pořídil do obchodu, jak zdobí jeho pult a jaká radost je s ním pracovat. Pokud někoho takového znáte, dejte nám vědět do komentářů.) Toto platilo alespoň doposud a díky následujícím dvěma typům se výrobci rozhodli tuto skutečnost změnit k lepšímu.

mPOS terminál

platební terminál sumupJedná se o modernizované, skladnější a uživatelsky přívětivější zařízení, než přenosné platební terminály. K jeho provozu nepotřebujete vlastní SIM kartu nebo nutně ani Wi-fi připojení na provozovně, komunikace i ovládání probíhá po spárování s mobilní aplikací. Mobilní připojení pak umožňuje přijímat platby kdekoliv.

Technologicky bývají zařízení vybavena pro příjem většiny typů karet. Nepozbývají čtečky magnetických proužků, čipů a pro blízkou budoucnost ani NFC technologii (Android Pay, Apple Pay, NFC nálepky).

mPOS je šikovný platební terminál pro malé kamenné prodejny, stánky i živnostníky, kteří chtějí zákazníkům umožnit platbu kartou. Velkou výhodou jsou i nízké pořizovací náklady. Malé rozměry, váha mPOSu a zaměření na design umožňuje absence modulu pro tisk účtenek. Doklad zašle aplikace zákazníkům v elektronické podobě.

Provozujete platební terminál nebo bránu a přijdou vám nevýhodné podmínky nastavené ze strany finanční instituce? Přečtěte si článek o tom, jakým způsobem můžete poplatky optimalizovat.

Chytrý terminál

Chytrá zařízení dorazila i na pokladny. Vyznačují se velkými barevnými displeji a pokročilými operačními systémy, kterými připomínají spíše telefony nebo tablety. Princip je jednoduchý – takový platební terminál může obchodník libovolně personalizovat a instalovat do něj aplikace. Vlastnosti předchozích typů navíc kombinují a mohou sloužit jak stacionárně, tak přenosně.

Aplikace umožní přímou interakci se zákazníkem, marketingové aktivity nebo formuláře pro hodnocení služeb, apod. Funkce nemá smysl příliš rozebírat, neboť s rozmachem takových zařízení budou zcela jistě přicházet další a další možnosti využití. Reklamní heslo chytrých terminálů může být jednoduché: “Víc, než jen platby”.

Pokud je váš byznys založen na inovativním přístupu, podobná vychytávka by pro vás mohla být jasnou volbou. Možná bychom však doporučili počkat rovnou na vydání smart terminálu Ingenico Axium D7, neboť ten nás svým designem a zpracováním zaujal jednoznačně nejvíce.

ingenico axium d7

Kartou zaplatíte i za rohlík

Prodejny pekařství Markol jsou modelovým příkladem oboru, ve kterém bylo s ohledem na poplatky donedávna nemyslitelné provozovat platební terminál. Zákazníci si však zvykají na platbu kartou i za menší položky a na nemožnost bezhotovostního nákupu v pekárnách si stěžovali. Velké procento z nich pak nákup ani neuskutečnilo.

Nezávislá obchodní organizace InspiPay nově pomohla zajistit 7 dotykových terminálů PAX na pobočky pekáren. Jsou propojeny s novým pokladním systémem a částky účtují automatizovaně. Co je na tom zajímavého? Možnost platby kartou od 1,- Kč. I za jeden obyčejný rohlík mohou zákazníci zaplatit kartou. Jak je to možné?

Prodejny pekárny Markol sice mají nízkou hodnotu průměrné transakce (cca 100,- Kč), ale rozhodujícím faktorem pro vyjednávání banky pekařství a InspiPay byl jejich počet a měsíční obrat v sedmimístných číslech. Předpokládaný poměr plateb kartou vůči hotovosti je 40 % a díky bezhotovostní platební metodě se očekává celkový růst prodeje.


O Inspirum Technologies

Jsme vývojová firma se zaměřením na e-commerce. Máme vlastní platformu InspiShop, na které stavíme e-shopy na míru. Zároveň se zabýváme moderními platebními metodami a pomáháme podnikatelům optimalizovat poplatky. Mrkněte na naše reference, případně si přečtěte článek o 5 reálných případech, kdy se vyplatí e-shop na míru.

Napište komentář

Komentář

Webmentions

  • Jak ušetřit na poplatcích za platbu kartou? Reálná úspora obchodníků 24.10.2018

    […] terminály na pokladnu provozovny, či na stánek a do terénu? Pak byste neměli minout tento přehled platebních terminálů, včetně nahlédnutí do jejich […]

  • Optimalizace poplatků za transakce v 6 krocích - Inspirum Blog 24.10.2018

    […] na pokladny fyzických provozoven, ale i stánků a do terénu? Pak byste neměli minout tento přehled platebních terminálů, včetně krátkého nahlédnutí do […]