v Novinky

Tvorba e-shopu: co mají společné auta a e-shopy na míru?

Tvorba e-shopu na míru není otázka několika dnů. Pokud se rozhodnete jít cestou e-commerce řešení šitého přímo pro váš byznys, očekávejte dlouhodobou a intenzivní spolupráci s jeho tvůrci.  

Finančně, časově, ale především kvalitativně se dá e-shop na míru od krabicových nebo open source řešení připodobnit k situaci s nákupem nového vozu. V případě “krabice” zákazník vybírá z nabídky skladových vozů levnějšího výrobce v základní výbavě. Auto bude k dispozici poměrně rychle, levně a svůj základní účel plnit bude.

Auta pro nenáročné šoféry mají na trhu většinový podíl, stejně jako krabicová e-shopová řešení. Do základních e-commerce platforem lze přidávat produkty a ty pak zákazníkům umožňují jejich objednání, platbu a dodání. Levné vozy i jednoduché e-shopy mají svůj smysl. Jsou tu pro nenáročné uživatele, začátečníky, zkrátka pro všechny, kteří si potřebují nejprve ověřit, zda pro ně má provozování vozidla nebo elektronického obchodu význam. Co když se ale z povahy vašeho byznysu potřebujete odlišit a nabídnout svým zákazníkům více?

E-shop na míru je jako prémiový vůz

Potom tu máme vozy prémiových značek, které umožňují široké možnosti individualizace a konfigurace na přání samotného zákazníka. Stejně tak pro pokročilé je tu tvorba e-shopu na míru. Ano, zákazník si musí připlatit a ve většině případů také počkat.

Prémiový vůz však v sobě ve výsledku spojuje mnohem více vlastností a funkcí. Garantuje vám kvalitu použitých materiálů, individuální přístup ze strany dealera, reprezentuje vás a poskytuje dostatek výkonu pro rychlé, avšak bezpečné cestování. Každý, pro koho jsou automobily víc, než jen přibližovadlem mezi body A a B, moc dobře ví, o čem mluvím. A pokud zrovna řešíte nákup auta, určitě využijte Průvodce nákupu auta od A do Z.

Tvorba e-shopu na míru se také v mnohém podobá výrobě prémiových automobilek:

  • Inovace – pro automobilky jsou jasným hybatelem kupředu. Jak v rámci novinek technologického vývoje a funkčnosti, tak vizuální atraktivity. Spolu s tradicí značky jsou hlavní motivací u výběru nového vozu.
    Pro e-shop: čistý design, kreativní řešení, moderní technologie
  • Jednoduchost – výsledkem inovací často bývá přímý vliv na intuitivitu a jednoduchost – např. u ovládání palubního systému vozu. Je důležitá proto, aby vám každodenní cestování s vozem maximálně zpříjemnila.
    Pro e-shop: přehledná administrace, automatizace procesů, efektivní práce
  • Spolehlivost – tento bod může být v souvislosti s nynějšími automobily sporný, o kvalitě použitých komponent a materiálů však není pochyb. Nikdo nechce nespolehlivé auto. Máme ho od toho, aby při zajištění dostatečné péče fungovalo tak, jak má a kdy je potřeba.
    Pro e-shop: zákaznická podpora, technologické zázemí, napojování funkcí
  • Partnerství – vůz se též stává vaším spolupracovníkem, akorát v trochu jiném významu. Jedná se o prostředek volného a svobodného cestování, pro mnohé vášeň a koníček, únik před všedními starostmi.
    Pro e-shop: zvyšování obratu, plnění byznys cílů, e-commerce zkušenosti

e-shop na míru Soxit

Základním cílem naší činnosti je zákazníkům proces objednání maximálně usnadnit a urychlit. Nebývalé úspěchy v podobě vysokých konverzí však přináší také e-shopy, které jsou interaktivní a umožňují zákazníkům si i specifické produkty objednávat jednoduše a intuitivně – např. konfigurace a sestavování produktů. Celkový zážitek návštěvníků webu i s odbavováním objednávek pak můžeme připodobnit ke sloganu “radost z jízdy”.

Tvorba e-shopu na míru – 5 věcí, na které myslet předem

Nikoho nepřekvapí, že nároční zákazníci obecně dobře vědí, co chtějí. Díky svým nápadům a nárokům urychlují inovace. Podobně to funguje i u nás, když se z pozice dodavatele e-commerce platformy na míru InspiShop snažíme maximálně vycházet vstříc požadavkům našich klientů.

Tvorba e-shopu na míru však není lehce uchopitelná záležitost a pro kohokoliv mimo obor jsou možné funkcionality pouze abstraktními pojmy. Zkrátka stačí vědět, jak má vůz jezdit a chovat se na silnici a výrobce se technicky postará o to, aby splnil vaše požadavky. Proto také děláme toto porovnání a sepsali jsme 5 základních okruhů, na které by měl zájemce o nový e-shop umět odpovědět. Zamyšlení se nad okruhy je obecně dobré pro všechny e-shopaře. Tím spíše v ČR, kde máme největší počet e-shopů v přepočtu na obyvatele. V takovém konkurenčním prostředí je důležité neusínat na vavřínech.

1) Maximum informací o sortimentu a cílové skupině

Začneme zlehka – předpokládáme, že většina obchodníků s e-commerce začínala na open-source nebo krabicovém řešení. Po nasbírání dostatečného množství zkušeností však 99 % zájemců o individualizovaný e-shop bude mít v tomto bodě jasno.

Debata o vašem podnikání, jeho současném stavu, vašich cílech a očekávání od nové platformy bude úvodním krokem spolupráce, než začne tvorba e-shopu. Ujasňuje dodavateli představu o základní podobě nového řešení. 

V tomto kroku podstatě vybíráte obecně typ vozu, který bude vyhovovat vašim konkrétním plánům. Bude to auto pro rodinu, pro zábavu, pro denní ježdění, do hor, pracant, pro letní výlety, městské přibližovátko nebo čistě sportovní náčiní?

2) Počet položek sortimentu, kategorie a filtrace

Na druhém místě potřebuje mít dodavatel platformy jasno v tom, jakým způsobem byste rádi řešili orientaci v položkách sortimentu. Pokud přecházíte z jiného řešení, je dobré ho v tomto ohledu zpětně vyhodnotit. Z technologického hlediska je také zásadní, s jakým ERP systémem pracujete nebo hodláte pracovat. 

Analogicky postupujeme ve výběru vozu a řešíme typ pohonného ústrojí, výkon, hnané nápravy a další parametry související s nákladností provozu.

kategorie e-shopu cvb

I tento bod zásadně ovlivňuje výslednou podobu e-shopu. Je jasné, že obchod s X tisíci položek potřebuje zcela jiný přístup, než e-shop se dvanácti produkty. Zde si můžete přečíst článek o stavbě e-shopu s více, než 4.000 položkami. U větších projektů je tu tým odborníků, kteří spolu s externím specialistou na uživatelské rozhraní vypracují analýzu, drátěné modely nového webu a nabídnou funkční řešení.

3) Jaké e-shopy se vám líbí a proč?

Žádný inspirovaný z nebe nespadl. Nebojte se věnovat i více času procházení různých e-shopů. Monitorujte konkurenci a nechte se inspirovat. Jaké funkční prvky se vám líbí? Jaké mechanismy podle vás fungují skvěle, vzbuzují ve vás důvěru a zpříjemňují proces objednání?

banner e-shopu trend

Důležité je zaměřit se i na negativní zkušenosti s rozhraním jiných e-shopů. Zkuste si bodově sepsat nejen atributy, které by váš nový e-shop splňovat měl, ale i takové, které vám vyloženě vadí. Obecně se zkuste zaměřit na všechny tyto oblasti:

  • Grafické zpracování
  • Uživatelské rozhraní
  • Produktové stránky
  • Orientace v sortimentu
  • Rychlost webu
  • Košík (počet kroků, srozumitelnost)
  • Zajímavé nestandardní funkce (konfigurátory, kalkulátory, apod.)
  • Platební metody
  • Způsoby dopravy

Nejzábavnější část v procesu vybírání auta budou pro mnohé právě hodiny hledání, čtení a koukání na recenze, porovnávání. Zkrátka teď už si budujete konkrétnější představu a přehled o možnostech.

Cílem samozřejmě není snaha kopírovat rozhraní nebo specifické funkcionality konkurenčních e-shopů. Takový přehled je však pro vás a výsledně i pro dodavatele e-shopové platformy na míru vodítkem pro produktovou specifikaci. Od té se bude přímo odvíjet výsledná cena řešení, tvorba e-shopu a hlavně vám pomůže pokračovat následujícími kroky.

4) Co by měl umět váš nový e-shop

Díky předchozímu kroku již budete mít jasnější představu nejen v tom, jak by váš nový e-shop určitě vypadat neměl, ale hlavně v tom, co by měl umět. Nyní se však zaměřte přímo na funkce jádra. Ty budete ovládat a spravovat v administraci e-shopu a jsou alfou a omegou každodenního fungování vašeho elektronického obchodu.

Z předchozího kroku již máte dostatek materiálů pro konfiguraci auta, které budete objednávat. Přichází na řadu asistence prodejce, zkušební jízdy, katalogy a seznamy prvků výbavy, doplňků a příslušenství.

Pomoc s tímto krokem by vám ideálně měl již dodavatel řešení. Nebojte se vyžádat kompletní seznam funkcionalit, případně demo e-shopu. V něm se můžete přímo podívat, jak administrace funguje, jestli je dostatečně přehledná a srozumitelná, apod. Díky demoverzi si během chvilky ověříte, zda má smysl nadále pokračovat v jednání s potenciálním dodavatelem.

5) Funkce na míru a další specifické požadavky

Jsou ve spoustě případů hlavním důvodem volby e-commerce platformy na míru. Individuální vývojářské kapacity dodavatele vám umožní realizovat různé originální požadavky. Typickým příkladem jsou třeba konfigurátory. Díky nim si mohou zákazníci přímo v prohlížeči skládat a sestavovat produkty podle jejich představ.

Obdobné atributy jako tvorba e-shopu na míru s sebou nese i objednání vozu od prémiového výrobce. Mluvíme o individuálních programech, ve kterých si lze vybírat z opravdu atypických výbavových prvků. Ať se jedná o ty nejluxusnější materiály do interiéru, lak na přání, či dokonce značky, které staví výhradně vozy na míru konkrétním zákazníkům.

Funkce na míru však netvoří skvělou službu jen pro samotné zákazníky. Naše interní data potvrzují, že e-shopy s funkčními konfigurátory se dlouhodobě těší z nezvykle vysokých konverzích poměrů. Důvod je vcelku jednoduchý – zákazník si “zážitek” s originálním způsobem konfigurace zboží zapamatuje. Zmíní se o něm svým známým, bude e-shop doporučovat a hlavně se na něj bude velice rád vracet.

Graf znázorňuje dlouhodobý konverzní poměr cíle objednání na webu PuzzlePizza s konfigurátorem pizzy.

Mezi další funkce, které se primárně soustředí na automatizaci procesů u provozovatele e-shopu, spadají například kalkulátory rozměrů a ceny dopravy. Kalkulátory šetří čas a náklady, urychlují odbavování objednávek a eliminují chybovost. Podívejte se, jak naši programátoři vyřešili kalkulátor u metrážových koberců Trend:

koberce trend kalkulátor e-shopu

Nezávazná konzultace k vašemu novému e-shopu

Tvorba e-shopu na míru zdaleka není jen firmy, které doposud své zboží a služby online nenabízely. Spolu s technologickým pokrokem se stále častěji setkáváme s případy, kdy je potřeba řešit problémy se zastaralým řešením, které finančně i personálně zatěžuje chod firmy. O typických pěti případech, kdy se vyplatí přejít na e-shop na míru, si můžete přečíst zde.

Pokud byste také rádi rozjeli úspěšnější e-shop, či potřebujete moderní funkční řešení, neváhejte se na nás obrátit. Každý obchod má své specifické potřeby a takřka neomezené možnosti přizpůsobení jsou hlavním benefitem platformy na míru. Ať už prodáváte pizzu, plenky, ventilátory nebo chemii a odborné přístroje do laboratoří.

Věříme, že těchto 5 otázek vás pomůže inspirovat a lépe uvést do problematiky. V případě zájmu s vámi veškeré možnosti e-shopové platformy nezávazně probereme. Uvidíte nás také na veletrhu Reshoper 2019Demo aktuální verze InspiShopu si můžete vyžádat zde a soupis funkcí včetně základního ceníku zde.


O Inspirum Technologies

Jsme vývojová firma se zaměřením na e-commerce. Máme vlastní platformu InspiShop, na které stavíme e-shopy na míru. Zároveň se zabýváme moderními platebními metodami a pomáháme podnikatelům optimalizovat poplatky. Mrkněte na naše reference, případně si přečtěte článek o tom, jakým způsobem pomáháme šetřit za poplatky z bezhotovostních platebních metod.

Napište komentář

Komentář

    Webmentions

  1. 5 případů, kdy se vyplatí e-shop na míru: řešení reálných problémů

    […] na míru. Téma otázek, na které je dobré myslet před tvorbou řešení na míru si můžete přečíst zde. Zároveň se zabýváme moderními platebními metodami a pomáháme podnikatelům šetřit na […]